blog Mega

Betaalbare energie? De IT-dienst van Mega werkt eraan!

2021-08-24 / Dieter

Betaalbare energie leveren aan Belgische energieverbruikers, dat is het hoofddoel van Mega.

Mega onderscheidt zich sinds de oprichting door een uitgekiemde kostenoptimalisatie. We hebben deze werkwijze reeds uitgelegd in één van onze vorige blogartikels. In dit artikel leggen we de nadruk op ons intern IT-team, gepresenteerd door de verantwoordelijke Vincent Duchêne.

De IT-dienst van Mega, wat is dat juist?

Eén van de taken van de IT-dienst van Mega is om tools te ontwikkelen, die op maat gemaakt zijn van onze klanten. We spreken hier inderdaad over onze klanten, maar ook over onze departementen zoals “Operations”, “Klantenservice” of “Marketing”. Het IT-team speelt dus een cruciale rol binnen Mega.

Daarnaast werkt het team ook dagelijks voor de verbetering van onze functioneringskosten. Vincent vertelt ons dat het de bedoeling is om de procedures zo veel mogelijk te automatiseren, zoals bijvoorbeeld de inschrijvingsprocedure.

“Wij proberen de tijd tussen het moment van inschrijving en het moment van levering te verkleinen. Dit zorgt voor tijdswinst en een vermindering van de kosten.”

Een ander aspect van het werk van het IT-team is het beheer van de persoonsgegevens. U kan het wel al voorstellen, als energieleverancier ontvangen wij heel wat persoonlijke gegevens van onze klanten. “Iedereen van het team garandeert de integriteit van de gegevens,” verzekert Vincent. Onze privacyverklaring is beschikbaar op onze website om onze klanten correct te informeren hoe wij omgaan met deze gegevens.

Het beheer van de infrastructuur en de verschillende servers waar onze applicaties en interne tools gestald zijn, is ook één van de verantwoordelijkheden van het IT-team.

“Wij werken dagelijks om een hoge beschikbaarheid te verzekeren. Om dit te kunnen doen beschikken wij over verschillende middelen om twee verschillende gebieden te beheren zoals België en Frankrijk,” vertelt Vincent Duchêne.

Ten slotte verzekeren Vincent en zijn team dagelijks de operationele opvolging:

“Wij leveren de communicatietools, e-mails, communicatiemiddelen en doen het beheer van verschillende projecten. Zo kunnen onze medewerkers nog efficiënter zijn tijdens hun werk.”

Een lokale structuur voor een lokale ontwikkeling

Het IT-team bestaat uit vijf personen die deel uitmaken van het bedrijf. Elke medewerker heeft zijn eigen specialiteiten. Het bijzonder kenmerk van ons IT-team is om deze personen met verschillende kwaliteiten te laten samenwerken om zo een project van A tot Z te kunnen afwerken. De autonomie is één van de voornaamste elementen om betaalbare energie aan te bieden. Als er beroep moet gedaan worden op externe bedrijven moeten we een extra investering doen. Als we beroep kunnen doen op interne competenties kunnen we de kwaliteiten van onze werknemers optimaal benutten en de functioneringskosten drukken.

Het valt natuurlijk wel soms voor dat Mega samenwerkt met lokale partners om bepaalde oplossingen te vinden.

“Maar wij doen in geen geval beroep op buitenlandse bedrijven. Wij geven altijd de voorkeur aan Belgische bedrijven. Zelfs als het product gefabriceerd is in het buitenland, zoals onze computers, kopen wij deze aan bij een lokale tussenpersoon,” legt Vincent uit.

Hoe ziet u de toekomst?

Wij zijn voortdurend in ontwikkeling en opzoek naar vebeteringen,” verzekert Vincent Duchêne.

Dankzij een hooggekwalificeerd en autonoom team kan ons IT-departement op projectbasis werken. Hierdoor kunnen we zonder twijfel snel reageren op de behoeftes van de markt en aan de vraag van onze klanten.

“Om competitief te blijven, internaliseren wij steeds onze tools en applicaties. Dit zorgt ervoor om onze kosten op een gezonde manier te kunnen beheren en onze duurzaam goedkopere tarieven te blijven behouden voor al onze klanten”.

Als u op de hoogte wenst te blijven van al ons nieuws, twijfel dan niet om onze blog te raadplegen.