blog Mega

Digitale vervuiling, hoe kunnen we het vermijden?

2024-02-14 / Dieter

Verschillende dagelijkse gewoonten zoals Netflix kijken of een e-mail versturen lijken misschien redelijk onschuldig, maar in werkelijkheid vragen ze veel energie. We noemen dit ‘digitale vervuiling’, wat ook bijdraagt aan de klimaatverandering. Gelukkig zijn er oplossingen!

Digitale vervuiling, wat is dat?

Digitale vervuiling omvat de milieu-impact van digitale technologie als geheel: van de productie van apparatuur (zoals computers en smartphones) tot het gebruik en de afvalverwerking ervan. Dit type vervuiling heeft zowel een fysieke als een virtuele dimensie. Neem nu bijvoorbeeld een auto. De productie is vervuilend, net zoals de CO2 die de auto produceert wanneer je ermee rondrijdt. Digitale apparaten zoals mobiele telefoons en computers dragen op dezelfde manier bij aan milieuvervuiling, zelfs wanneer ze geen zichtbare uitstoot produceren.

Volgens ADEME (Agence de la Transition Écologique) is digitale vervuiling verantwoordelijk voor 4% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Dit zal tegen 2025 waarschijnlijk verdubbelen.

De digitale vervuilers

We focussen hieronder op de belangrijkste spelers:

Data centers

couloir de datas centerDeze opslagcentra zien hun energieverbruik toenemen met de groei van het volume aan verzamelde informatie (big data). Sommige bedrijven proberen hun impact te verminderen door hun datacenters te voeden met hernieuwbare energie.


Digitale apparaten: productie en materialen

Je digitale apparaten verbruiken meer energie tijdens de productie dan het gebruik ervan. Daarnaast stoot deze productie ook veel CO2 uit. Vele toestellen worden geproduceerd in China en Zuid-Korea waar elektriciteit vaak afkomstig is van steenkool. Dit draagt aanzienlijk bij aan de klimaatverandering. Als we daar nog het transport per vliegtuig aan toevoegen, hebben we het perfecte recept voor digitale vervuiling. We leggen het uit met een voorbeeld.

De productie van een laptop van 2 kg zal 800 kg aan grondstoffen genereren. Daarnaast zorgt het ook voor een CO2-uitstoot van 124 kg terwijl de totale uitstoot tijdens de levensduur 169 kg bedraagt. Gemiddeld genomen verbruiken producenten grondstoffen met een gewicht dat 50 tot 350 keer groter is dan dat van het uiteindelijke product. Wereldwijd leidt dit elke dag tot uitputting van bronnen, land-, lucht- en watervervuiling.

Ons digitaal gedrag

Wist je dat online video’s verantwoordelijk zijn voor 306 miljoen ton CO2 per jaar? 60% van al het internetverkeer bestaat uit video. We denken natuurlijk eerst aan Netflix of YouTube, maar er zijn nog andere spelers:

Bron
% van het wereldwijde videodataverkeer
On-demand video (Netflix, Amazon Prime, Open Load)
34%
Pornografie
27%
Korte video's (zoals YouTube)
21%
Video's op sociale media
18%

Digitaal afvaldéchets numériques dans une poubelle

In 2019 produceerde men 53,6 miljoen ton “e-waste”, ofwel elektronisch afval. Dat zijn afgedankte elektronica met een batterij of een stekker, zoals computers en mobiele telefoons. Een groot deel daarvan werd niet gerecycleerd, maar naar stortplaatsen gebracht om te verbranden of te begraven. Dat is een stijging van 21% in slechts 5 jaar. De schatting is dat we in 2030 een jaarlijks totaal van 75 miljoen ton zullen hebben bereikt…

Oplossingen?

symbole reclyclage natureDie zijn er zeker! Met onze tips kan je de digitale vervuiling mee helpen verminderen. Ontdek ze hieronder!

We hopen dat je dit artikel interessant vond en dat je er nog meer wil ontdekken op onze blog.

Bron