Ontdek het studententeam van Mega

Sinds haar oprichting streeft Mega naar een hooggekwalificeerde klantendienst. Jobstudenten spelen daarbij een belangrijke rol.  

In de mate van het mogelijke geeft Mega de voorkeur aan personen met verschillende competenties die veelzijdig inzetbaar zijn om een dossier van A tot Z te beheren. Elke medewerker biedt hierbij zijn of haar expertise aan met de nodige striktheid.

Als gevolg van onze sterke groei, hebben we besloten om ons team te versterken met nieuwe profielen: onze jobstudenten. Heel wat Nederlands- en Franstalige studenten van verschillende hogescholen en universiteiten werken dagelijks binnen de verschillende diensten van Mega, waaronder de klantendienst.

Waarom investeert Mega in studenten?

Een vaste en flexibele versterking

Studenten inzetten is voor Mega een manier om het team te versterken in een “rush-moment“. Dit helpt ons bovendien om de kwaliteit te behouden en te zorgen voor permanente tevredenheid binnen de klantenservice, zelfs tijdens vakantieperiodes.

Daarnaast zorgen de studenten ook voor een vangnet. De vraag naar personeel wordt op deze manier snel beantwoord. We kunnen zo ook een zekere flexibiliteit aanbieden in de organisatie van de werktijd, zowel voor de werknemers als de studenten. Bovendien kan de student bij Mega de eerste stappen zetten in het werkleven.

Kostenbeheersing

Door met studenten te werken, kunnen we natuurlijk ook voordeel halen uit interessantere sociale bijdragen die zorgen voor een betere kostenbeheersing. Vanuit het oogpunt van de student is het ook een kans om wat geld opzij te zetten dankzij de verminderde sociale bijdragen voor studenten.

Toekomstige werknemers

Studenten aantrekken om de klantendienst te versterken is bovendien heel positief voor Mega. Aangezien Mega hooggekwalificeerde werknemers tewerkstelt, is het perfect mogelijk dat enkele studenten toekomstige werknemers worden van Mega. De vaste teams kunnen het werk van de student evalueren. Zo kunnen we de mogelijkheid analyseren dat de student een vaste job krijgt en vlot kan worden ingezet.

Is het interessant om als student bij Mega te werken?

Ook voor de studenten zelf blijkt werken bij Mega heel positief te zijn. Laatstejaarsstudenten zijn vaak op zoek naar een studentenjob die past bij hun opleiding en kunnen zo hun CV verrijken met een eerste ervaring.

Onze Student Room in Luik (boven) en die in Leuven (onder)

Ophelia is een masterstudente Humanresourcesmanagement aan de Universiteit van Luik. Ze werkt reeds 2 jaar bij Mega.

« Bij Mega werken is een erg verrijkende ervaring die ons toelaat om ons bewust te worden van onze verantwoordelijkheid op vlak van energiebeheer. We krijgen bij Mega de kans om alvast te proeven van het volwassen leven. Het leukste aspect voor mij is de samenwerking met een jong en dynamisch team! Er hangt een gezellige sfeer, we komen goed overeen en maken plezier terwijl we hard aan het werk zijn.” »

Tim, student Business Administration aan de KU Leuven, versterkt sinds enkele maanden het studententeam van ons kantoor in Leuven.

« Wat het voor mij zo interessant maakt om bij Mega te werken, is dat we erg veel leren over de energiemarkt. Daarnaast is de sfeer op kantoor erg fijn. Het feit dat werken bij Mega zo flexibel is, is ook een pluspunt. We krijgen bovendien veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Het allerleukste vind ik het contact met de klant. Omdat elke klant anders is, hebben we bij Mega zelden een saaie dag. »

Hanne, ook studente Business Administration aan de KU Leuven, werkt sinds 6 maanden bij Mega.

« Het interessantste aspect van mijn werk bij Mega is dat ik op de klantendienst mijn sociale competenties kan ontwikkelen. Dankzij mijn werk leer ik ook enorm veel bij over de verschillende energieleveranciers, hetgeen zeker van pas zal komen wanneer ik op een dag zelf een leverancier moet kiezen. Wat ik het meeste waardeer bij Mega is dat ik steeds weer nieuwe mensen ontmoet. Er hangt een fijne sfeer. Zo eten we elke middag samen en leren we elkaar beter kennen. »

De organisatie van de studentendienst

Jobstudenten inzetten is één zaak, een volledige dienst organiseren en beheren een andere. Rekruteren, de planning organiseren, dagelijkse doelen bereiken,… is, onder andere, de taak van onze twee coördinatrices, Romina in Luik en Hannah in Leuven. Zij leiden onze studentendiensten van dertig studenten in Luik en een veertigtal in Leuven. Wij stelden hen enkele vragen.

Wat is het ideale profiel?

Romina: « Het ideale studentenprofiel voor mij is iemand die gemotiveerd is, wil bijleren en wil evolueren binnen een bedrijf als Mega. Als jobstudent bij Mega heb je een aantal verantwoordelijkheden, je moet je dus volledig willen inzetten om onze klanten zo goed mogelijk te helpen. Een commerciële ingesteldheid is ook zeker een pluspunt aangezien de student onze klant bijvoorbeeld kan helpen tijdens de keuze van hun contract. »

Hannah vult aan: « Voor mij is het ideale profiel iemand met sterke communicatieve vaardigheden én een goede wiskundekennis. De studenten moeten soms immers voorschotbedragen herberekenen of rekeningen kunnen uitleggen aan de klant. »

Wat vind je het leukst aan je rol bij Mega? 

Romina : « Deze rol is zeer uitdagend omdat we voortdurend oplossingen moeten vinden om onze doelen te kunnen bereiken. We hebben dus geen tijd om ons te vervelen! »

Hannah : « Wat ik er zo fijn aan vind is dat de studenten best jong zijn en ik ook (dat denk ik toch :p). Daarom is de communicatie met hen ook zo gemakkelijk en kunnen we een goede band opbouwen. Ik hou me daarnaast ook graag bezig met het administratieve aspect van mijn werk en personeelszaken.»

Wat is dagelijks de grootste uitdaging?

Hannah : « De grootste uitdaging is om een goed evenwicht te vinden voor de studenten. Ze moeten een goede bijdrage leveren, maar tegelijk wil ik ook dat ze hun werk graag doen. »

Romina : « Rust bestaat niet wanneer je met studenten werkt. Hun werkuren kunnen veranderen en er zijn mensen die op het laatste moment afbellen, maar toch moet je er steeds voor zorgen dat je een volledig team hebt dat de noden van onze klanten kan beantwoorden. Dat is voor mij de grootste uitdaging binnen dit team. »

Tot slot

Dankzij onze hooggekwalificeerde en zelfstandige medewerkers kan Mega snel inspelen op de noden van haar klanten en tegelijk ook haar werkingskosten onder controle houden.
Wil je graag meer weten over de werking van Mega? Neem dan zeker een kijkje op onze blog.