Een maandelijkse afrekening, wat is dat?

Tout sur la régularisation mensuelle illustration

Sinds een aantal maanden kunnen Vlaamse Mega-klanten (en recenter ook Waalse klanten die bij netbeheerder Ores zitten) met een digitale meter ervoor kiezen om een maandelijkse afrekening te ontvangen in plaats van een jaarlijkse afrekeningsfactuur. Ontdek wat zo’n maandafrekening precies inhoudt en wat de voor- en nadelen ervan zijn!

Wat is een maandelijkse afrekening?

De klassieke afrekeningsfactuur

Voor we de maandelijkse afrekening van dichterbij bekijken, herhalen we nog even hoe een afrekeningsfactuur precies wordt opgesteld. Jouw meterstanden worden elk jaar rond dezelfde periode opgenomen. De afrekeningsfactuur is het resultaat van het verschil tussen twee meterstanden tijdens een bepaalde periode. Jouw vorige meterstand wordt met andere woorden afgetrokken van jouw nieuwe meterstand. Vervolgens verdelen we jouw verbruik, op basis van jouw verbruiksprofiel (RLP), zodat we rekening kunnen houden met de schommelingen in jouw verbruik tijdens de verschillende periodes van het jaar.

Bij een klassieke jaarlijkse afrekening bekijken we op basis van jouw verbruik hoeveel je reeds hebt betaald met je voorschotten en hoeveel je werkelijke energiekost bedraagt. Afhankelijk of het verschil tussen die twee positief of negatief is, krijg je geld terug of moet je bijbetalen.

De maandelijkse afrekeningsfactuur

Net zoals de klassieke afrekeningsfactuur wordt er voor de maandelijkse factuur gekeken naar het verschil tussen twee meterstanden; die aan het begin van de maand en die aan het einde van de maand. Op die manier betaal je enkel voor je werkelijk verbruik. Je ontvangt in dat geval dus geen voorschotfacturen meer, enkel nog afrekeningsfacturen en er worden ook geen verbruiksprofielen meer gebruikt om jouw jaarlijks verbruik te verdelen.

Wie komt in aanmerking voor een maandelijkse afrekening?

elektriciteitsmeterMomenteel is de maandelijkse afrekening enkel beschikbaar in Vlaanderen en bij netbeheerder Ores in Wallonië. Daarnaast is een belangrijke voorwaarde om de maandelijkse afrekening te ontvangen dat je een digitale communicerende meter hebt. Dat is namelijk het enige type meter dat jouw maandelijkse meterstanden automatisch kan doorsturen naar de netbeheerder.

Aan de hand van die meterstanden kunnen wij een afrekening opmaken voor jouw werkelijk maandelijks verbruik.

We weten momenteel nog niet wanneer de maandafrekening zal worden toegepast in Wallonië (voor wie niet bij Ores zit) en Brussel. Zodra de situatie in deze regio’s verandert, zullen we onze klanten hierover informeren.

Wat zijn de voor- en nadelen van een maandelijkse afrekening?

Net zoals bij elke andere facturatiemethode zijn er aan de maandelijkse afrekening voor- en nadelen verbonden. Om je te helpen bij jouw keuze vind je hieronder een overzicht van de voornaamste voor- en nadelen.

 

 

 

VoordelenNadelen
Je betaalt maandelijks voor je werkelijk verbruik. Seizoensgevoeligheid: hoewel je facturen lager zijn in de zomer, lopen deze hoog op tijdens de winter.
Je kunt je verbruik makkelijker in de gaten houden en indien nodig op tijd ingrijpen. Aangezien je jouw energiekost niet langer over het hele jaar spreidt, kan je moeilijker inschatten wat de maandelijkse impact is op jouw budget.
Je betaalt steeds een eenheidsprijs die is afgestemd op de marktschommelingen (bij variabele contracten). Een hoger verbruik in de winter gaat over het algemeen ook gepaard met hogere prijzen.

Heb je zonnepanelen? Sta er dan wel bij stil dat jouw productie je verbruik niet altijd volledig zal dekken.

Hoe kan je een maandelijkse afrekening aanvragen?

Opgelet: Enkel wie in Vlaanderen woont of wie in Wallonië bij netbeheerder Ores zit en een digitale communicerende meter heeft, kan een maandelijkse afrekening aanvragen.

Bij Mega kun je een maandelijkse afrekening aanvragen door een mail te sturen naar info@mega.be. met de vraag om maandelijkse afrekeningen te activeren voor jouw leveringspunt.

Wanneer wij jouw aanvraag ontvangen, controleren we via de netbeheerder of jij wel degelijk in aanmerking komt voor een maandelijkse afrekening. Als dat het geval is, zal je voortaan maandelijkse facturen ontvangen op basis van je werkelijk verbruik.

Je zult eerst wel nog een afrekeningsfactuur ontvangen om eventuele reeds betaalde voorschotten te verrekenen met jouw energiekost van de voorbije periode. Zodra dat is gebeurd, loopt de verbruiksperiode van jouw maandafrekening steeds van de eerste dag tot en met de laatste dag van de maand. Wij ontvangen jouw maandelijkse meterstanden telkens aan het begin van de daaropvolgende maand. We versturen jouw maandafrekening voor de voorgaande maand telkens tussen de 20ste en 28ste dag van de maand.

Je zult dan ook geen voorschotfacturen meer ontvangen, maar enkel nog afrekeningsfacturen die zullen schommelen volgens jouw verbruik.

Koos je voor een maandelijkse afrekeningsfactuur en wens je toch opnieuw over te schakelen naar een jaarlijkse afrekeningsfactuur en voorschotfacturen? Geen probleem! Stuur hiervoor een mail naar info@mega.be.

Tot slot…

We onthouden dat je dankzij een maandelijkse afrekening telkens betaalt voor je werkelijk verbruik aan het tarief dat op dat moment van toepassing is. Aan het eind van het jaar kun je dus niet langer voor verrassingen komen te staan omdat jouw voorschotfactuur bijvoorbeeld te laag was om jouw verbruik volledig te dekken. Anderzijds riskeer je tijdens de wintermaanden opeens veel meer te moeten betalen dan tijdens de zomer, aangezien je verbruik dan hoger ligt en je jouw energiekost niet langer over het hele jaar spreidt met voorschotfacturen.

Onthoud tot slot dat de goedkoopste energie nog altijd de energie is die je niet verbruikt! Raadpleeg onze blog voor tips om energie te besparen.

Voor meer informatie over onze facturatie kun je terecht in onze FAQ.