Mega haalt meerdere groepsaankopen binnen

achats groupés

Na een moeilijke periode voor de energiemarkt heeft Mega de afgelopen maanden verscheidene groepsaankopen binnengehaald. Wat is een groepsaankoop precies en wat heeft het allemaal te maken met Mega? Wij leggen het voor je uit! 

Je hebt in de afgelopen jaren misschien wel al eens van groepsaankopen gehoord. Ze komen immers niet alleen in de energiesector voor. Vraag je je af wat die groepsaankopen nu eigenlijk zijn en hoe ze in hun werk gaan? We helpen je graag op weg om dit systeem beter te begrijpen. 

Wat is een groepsaankoop? 

Het principe van een groepsaankoop (of samenaankoop) is redelijk eenvoudig: meerdere consumenten komen samen om te onderhandelen over de aankoop van energie (elektriciteit en gas) met als doel de beste prijs te verkrijgen. Als een leverancier dankzij een groepsaankoop uitzicht heeft op een bepaald aantal contracten is het interessant om die aan een voordelige prijs aan te bieden.  

Wie organiseert groepsaankopen en hoe verlopen ze?  

Er zijn sinds enkele jaren wel wat bedrijven die zich specialiseren in het organiseren van groepsaankopen op de energiemarkt, maar ook in andere sectoren. Deze organisaties treden op als tussenpersoon tussen consumenten en energieleveranciers.  

De organisator van de groepsaankoop lanceert een oproep waarop de leveranciers kunnen reageren met hun aanbiedingen.  Hij bepaalt ook de verkoopsvoorwaarden waaraan de leveranciers moeten voldoen (het type contract, dienstverleningsniveau, enz.). De leverancier die dan met het beste prijsvoorstel komt, wint de groepsaankoop.  

De groepsaankoop verloopt in verschillende stappen: 

  • Voorinschrijving: de organisator kondigt de groepsaankoop aan. Hij stelt het product voor en stelt een datum vast waarop de precieze voorwaarden gekend zullen zijn. In dit stadium kunnen consumenten zich inschrijven zonder enige verplichting.  
  • Het voorstel: de organisator maakt de naam bekend van de leverancier die de groepsaankoop heeft gewonnen en dus het voordeligste aanbod heeft voorgesteld. De consumenten die zich vooraf hebben ingeschreven ontvangen vervolgens een contractvoorstel op basis van de voorwaarden van de winnaar.  
  • De ondertekening: dit is het moment waarop de consument de deelname aan de groepsaankoop bevestigt of niet. Dit doet hij door het contractvoorstel van de leverancier te ondertekenen. De uiteindelijke overeenkomst wordt altijd gesloten tussen de consument en de leverancier en dus niet met de onderneming die de groepsaankoop organiseert.  

Mega wint meerdere groepsaankopen 

En dat is niets nieuws! Sinds de oprichting van Mega in 2013 hebben we deelgenomen aan een hele reeks groepsaankopen die georganiseerd werden door organisaties als Testaankoop, Wikipower en iChoosr etc. en kwamen we als winnaar uit de bus. Van 2013 tot 2022 haalden we maar liefst 60 groepsaankopen binnen. Hoe dat komt? Het antwoord is eenvoudig: omdat Mega er altijd in geslaagd is de beste prijzen op de markt aan te bieden, in combinatie met de beste dienstverlening en voorwaarden.  

Tijdens de energiecrisis stegen de energieprijzen zo fel dat er zeer weinig (of zelfs geen) groepsaankopen werden georganiseerd. De prijzen waren te hoog en te onstabiel voor eender welke leverancier om een interessant voorstel te lanceren.  

De afgelopen maanden merkten we echter een daling van de energieprijzen op, waardoor groepsaankopen weer mogelijk zijn.  Sinds het begin van 2023 heeft Mega al 3 groepsaankopen gewonnen. De eerste werd georganiseerd door de iChoosr , vervolgens kwam Wikipower en ten slotte Mr Energie. 

Mega, dat zijn altijd competitieve prijzen! 

Hoewel de energiecrisis nog niet helemaal achterwege is, kan Mega weer op de proppen komen met zeer competitieve aanbiedingen. Het is geen verrassing dat we zo vaak als winnaar uit de bus komen: het is immers de leverancier met de interessantste prijzen die de groepsaankoop wint. Wat betekent dit dan precies? Wel, dat Mega opnieuw super competitieve prijzen kan aanbieden op de energiemarkt! 

Sterker nog, onze tarieven behoren zelfs zonder groepsaankoop tot de voordeligste op de markt! En dat is voor ons belangrijk. Het is namelijk de essentie van de missie die we onszelf bijna 10 jaar geleden hebben gesteld: betaalbare energiecontracten aanbieden voor iedereen!  

Tot slot 

Hoewel ze even in de ijskast hebben gezeten als gevolg van de energiecrisis, hebben groepsaankopen een comeback gemaakt op de energiemarkt. Sinds het begin van het jaar heeft Mega er al vier op zak. Dat is het concrete bewijs dat Mega’s aanbod deel uitmaakt van de meest interessante aanbiedingen op de energiemarkt. 

Voor meer informatie over de energiemarkt kan je zoals altijd terecht op onze blog.