De huidige situatie brengt de nodige zorgen en vragen met zich mee. De energiesector is natuurlijk geen uitzondering.
In dit artikel maken we de balans op en stellen we je gerust.
1. Wij blijven telefonisch beschikbaar.
Het hele Mega-team werkt van thuis uit. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot donderdag, van 8u30 tot 17u30 en vrijdag van 8u30 tot 17u op 016/67 60 60 of via mail op info@mega.be.
2. Je energielevering zal niet onderbroken worden, er is geen risico op schaarste.
3. Ook de netbeheerders nemen maatregelen:
- Alle aansluitings-, investerings- en geplande werken worden voorlopig stilgelegd.
- De meteropnemers gaan niet meer op ronde.
- Moet je in deze periode je meterstanden doorgeven? Dan zal de netbeheerder je een brief sturen. Je kan de standen dan invullen op de website van de netbeheerder (zo moet je geen onnodige verplaatsing maken naar het postkantoor).
- Dringende interventies, die nodig zijn voor de continuïteit van de stroomvoorziening, gaan wel door.
- Herstellingen van een netwerkstoring blijven wel doorgaan.
4. Wat beslisten de overheden?
Vlaanderen
De Vlaamse overheid betaalt de water- en energierekeningen van werknemers die tijdelijk werkloos zijn voor een periode van een maand. Zij moeten hun energiefactuur wel nog aan hun energieleverancier betalen zoals gewoonlijk. De overheid doet dan een overschrijving op hun rekening. Die tussenkomst is gebaseerd op een gemiddelde water- en energierekening voor alle huishoudens. De compensatie bedraagt in totaal € 202,68 en is als volgt samengesteld:
- Water: € 30,77
- Verwarming: € 95,05
- Elektriciteit: € 76,86
Wallonië
De energielevering voor de verbruikers met een budgetmeter is tot en met juni verzekerd, zelfs zonder op te laden. Hiervoor moeten ze hun oplaadpunt slechts één keer bezoeken.
Let op: de energie die ze in deze periode verbruiken, moeten ze later betalen.
5. Zorgt het telewerken automatisch voor een hogere energiefactuur?
Helemaal niet! Je voorschotfactuur verandert niet. Je kan echter wel wat energie besparen door deze tips te volgen:
6. Zal ik een hogere afrekeningsfactuur ontvangen met dit extra verbruik?
Niet noodzakelijk! De energieprijzen dalen sterk tijdens deze coronacrisis. Je energiefactuur zal dus niet beïnvloed worden door je hoger verbruik.
In elk geval, wees gerust! Als Mega-klant betaal je al de laagste energieprijs! We zijn gemiddeld 10% goedkoper dan onze concurrenten… het hele jaar door en zonder korting!
7. #blijfinuwkot
Je hoort het elke dag, maar we kunnen het niet genoeg zeggen: blijf in uw kot! Het is de enige manier om voor jezelf en anderen te zorgen. Hoe beter we deze maatregelen respecteren, hoe sneller we van dit virus af zijn!