blog Mega

E-fuels als laatste tussenstap in de energietransitie?

2023-04-28 / Charlotte

In de overgang naar elektrische wagens zijn er steeds meer voorstanders van e-fuels als mogelijke tussenstap. Al doet deze nieuwe synthetische brandstof ook heel wat stof opwaaien in de auto-industrie. Wat zijn deze alternatieven voor klassieke brandstoffen precies? Wij leggen het even voor je uit.  

Wat zijn e-fuels?

E-fuels ofwel electrofuels zijn synthetische brandstoffen waarvan de samenstelling sterk op die van benzine of diesel lijkt. Daardoor kunnen ze gebruikt worden in conventionele verbrandingsmotoren als alternatief voor de klassieke brandstoffen. Voor het maken van e-fuels wordt er eerst CO2 uit de lucht gehaald. Dat is bijvoorbeeld CO2 die vrijkomt bij de uitstoot van grote bedrijven en fabrieken. Daarnaast hebben we waterstof nodig. Waterstof kunnen we op een duurzame manier opwekken via een proces dat elektrolyse heet. Hiervoor hebben we stroom nodig die bijvoorbeeld van stuwdammen, windmolens en zonnepanelen komt. Zo wordt er op een duurzame manier waterstof geproduceerd. De combinatie van de opgevangen CO2 en waterstof resulteert in synthetische brandstoffen die we electrofuels noemen.  

Haalbaarheid

Geen verbrandingsmotoren meer

E-fuels klinken als een perfect alternatief voor al de benzine en de diesel die momenteel door de verbrandingsmotoren gieren. Begin dit jaar was er heel wat te doen over het Europees akkoord om vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer te produceren. Aanvankelijk gingen alle lidstaten akkoord met deze beslissing, tot autoproducenten in Duitsland en Italië hun gewicht in de ring gooiden. Zij geloofden namelijk wel in een toekomst voor de verbrandingsmotor, maar dan met e-fuels.  

 

 

Beschikbaarheid

De EU liet daarop weten dat ze zouden werken aan een aparte categorie binnen de wetgeving waar de productie van verbrandingsmotoren die enkel op e-fuels rijden wél nog mogelijk zouden zijn. Een uitzonderingsmaatregel, zeg maar. Dat lijkt een teleurstellende beslissing, want het probleem met die redenering is dat e-fuels nog niet op grote schaal beschikbaar zijn. Er zal zeker op vlak van infrastructuur een hele hoop moeten gebeuren om dit mogelijk te maken. Aangezien het hele productieproces nog niet op punt staat, worden veel synthetische brandstoffen op een vervuilende manier geproduceerd.  

Ook de schaarste van de electrofuels speelt een belangrijke rol. Er zijn op dit ogenblik slechts enkele fabrieken waar e-fuels worden geproduceerd en twee daarvan worden gefinancierd door automerken Porsche en BMW. Er zijn echter verschillende sectoren waar waterstof, één van de grondstoffen voor e-fuels, noodzakelijk is en er simpelweg geen alternatieven bestaan. Bijgevolg blijft er onvoldoende waterstof over voor sectoren die wel beroep kunnen doen op alternatieven, zoals de auto-industrie. Door e-fuels in te zetten in de auto-industrie lopen andere transportmogelijkheden zoals de lucht- en zeevaart hun kans bijvoorbeeld mis. Daar zouden we met het gebruik van e-fuels wel een serieuze vermindering in uitstoot kunnen bewerkstelligen. 

De elektrische wagen

Inzetten op de elektrische wagen lijkt dan ook het betere alternatief, want het totale kostenplaatje is voor de consument haalbaarder. Ook voor de autoproducenten blijkt de elektrische auto een economischere keuze. Volgens de TCO (Total Cost Analysis) van Transport & Environment blijkt een auto op synthetische brandstof gemiddeld 43% duurder te zijn dan een elektrische wagen.  

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Europese wet oorspronkelijk geblokkeerd werd door argumenten van autoproducenten zoals Porsche en BMW, de luxueuzere auto’s. Die wagens zijn sowieso al niet betaalbaar voor iedereen. Als we daar ook nog het rendement van e-fuels bijrekenen, wordt dat al een hele boterham. Het is zoals rijden op vloeibaar goud. Je hebt ontzettend veel elektriciteit nodig om e-fuels te produceren. Het is veel rendabeler om die elektriciteit gewoon rechtstreeks in een elektrische wagen te gebruiken, want je komt er ook een heel eind verder mee op de baan. Normalerwijs zal de prijs van elektrische wagens ook moeten dalen in de komende jaren. Als iets op een grotere schaal geproduceerd wordt, wordt het ook goedkoper, zoals Henry Ford aanvankelijk bewees met de verbrandingsmotor.  

Tot slot

Het lijkt een goede tussenstap om volop in te zetten op e-fuels, maar het is belangrijk om rekening te houden met het totale plaatje. E-fuels zijn (nog) niet in overvloed beschikbaar en het zou jammer zijn om in te zetten op dit productieproces terwijl waterstof voor verschillende andere sectoren onmisbaar is en men al zoveel heeft geïnvesteerd in het productieproces en het laadpalennetwerk voor de elektrische auto. Bovendien zou het gebruik van e-fuels autoprijzen de hoogte in sturen. Voor de commerciële en industriële lucht- en zeevaart, die simpelweg niet op batterijen kunnen werken, zouden e-fuels dan weer wel interessant kunnen zijn.  

Voor meer informatie over de energiemarkt kan je terecht op onze blog