Elektrische auto’s: een goed idee?

voiture électrique

Overweeg je om voor een volledig elektrische auto te kiezen, maar vraag je jezelf af of zo’n wagen echt zuiniger is dan een klassieke dieselwagen? Wij bekijken het samen met jou!  

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat het verbruik van een elektrische auto wordt uitgedrukt in kilowattuur per 100 kilometer (kWh/100km). Dat geeft aan hoeveel batterij- eenheden je verliest per 100 km. Je moet dus rekening houden met de afgelegde afstand (in km), de capaciteit van de batterij (in kWh) en het verbruik van de wagen (in kWh/100km).  

We gebruiken een concreet voorbeeld: jouw wagen verbruikt 15kWh/100km en heeft een accu van 60kW. Je zult in dat geval 400km kunnen rijden (aangezien je vier keer 15kW moet verbruiken om aan de maximum capaciteit van 60kW te geraken en zo vier keer 100km kunt rijden).

Als jouw wagen 20kWh/100km verbruikt met dezelfde batterij van 60kW, zal je slechts 300km kunnen afleggen (want met 3 maal 20 kW kom je aan de maximumcapaciteit van 60kW. Je kunt dus 3 keer 100 km rijden).  

Hoeveel verbruikt een elektrische auto?  

Dat hangt natuurlijk af van het aantal kilometers dat je jaarlijks aflegt. We baseren ons even op een gemiddelde van 15.000km per jaar, een wagen met een batterij van 60kW en een verbruik van 15kWh/100km. Vervolgens gebruiken we de regel van 3: door 15.000km af te leggen, verbruik je 2250kWh (15.000 km/100km X 15 kWh).  

Hoeveel kost dat?  

Aangezien dit soort auto uitsluitend met elektriciteit wordt opgeladen, moet je hier uiteraard rekening mee houden in jouw jaarlijks energiebudget. De kosten van het verbruik van je elektrische auto zullen dus voornamelijk afhangen van het type energiecontract en de marktprijs van elektriciteit.  

Als je jouw wagen thuis oplaadt, raden we je aan om voor een tweevoudig tarief te kiezen. Zo kun je de auto tijdens de daluren opladen, aan de laagste prijzen. Houd er ook rekening mee dat het tussen de 8 en 16 uur kan duren om de batterij van een elektrische wagen volledig op te laden.  

Bij Mega zou het ‘s nachts opladen van de batterij je ongeveer € 950 kosten met ons Super variabel contract. We houden hierbij rekening met een verbruik van 2250kWh/jaar, Dat  Deze schatting is uiteraard gebaseerd op de huidige markttarieven. Het precieze jaartotaal zal steeds afhangen van de prijs per kWh 

Wat is het verschil in budget met een benzinewagen?  

Laat ons een benzinewagen met een verbruik van 6,5l/100km nemen. De benzineprijs is ongeveer € 1,77/l. Voor een afstand van 15.000km zal dat je dus ongeveer € 1725 kosten.  

Voor dezelfde afstand en voor een auto van hetzelfde type, maar elektrisch, bedroeg de totale kost ongeveer € 950 en dus bijna de helft minder!  

Je moet er uiteraard ook rekening mee houden dat elektrische auto’s momenteel nog steeds aanzienlijk duurder zijn dan benzine- of dieselwagens. De investering moet dus op middellange of lange termijn worden beschouwd.  Al worden de prijzen van elektrische auto’s wel steeds democratischer en voorspellen de fabrikanten een scherpe daling van de bouwprijzen tegen 2027.  

Hoe laad je een elektrische wagen op? 

Thuis 

De meeste eigenaars van elektrische auto’s laden ze thuis op en doen dat vaak ‘s nachts. De auto’s worden meestal geleverd met twee verschillende oplaadkabels: één voor een standaard stopcontact en één voor een oplaadpunt. Je kunt namelijk ook thuis een oplaadpunt laten installeren, al brengt dit uiteraard de nodige kosten met zich mee.  

Op het werk 

Steeds meer bedrijven stellen oplaadpunten ter beschikking van hun werknemers op hun parkings. Dit zijn meestal zogenaamde “semi-snelle” oplaadstations. Dat zijn terminals die het mogelijk maken om je wagen in minder dan 6 uur (bijna) volledig op te laden. Als deze oplaadpunten gratis ter beschikking worden gesteld, is dat uiteraard de meest interessante oplossing. 

Publieke oplaadpunten 

borne recharge publiqueEr komen steeds meer oplaadstations op openbare plaatsen, zoals parkings van supermarkten, maar ook op parkeerterreinen langs de snelweg en bij benzinestations.  

Het is echter moeilijk om de prijs van een oplaadbeurt aan een openbaar oplaadpunt te berekenen. Opladen aan openbare stations kan immers gratis zijn of de prijs kan oplopen tot 1,20 euro/kWh. Laad je jouw wagen op aan een betalend oplaadpunt? Dan wordt de prijs op de paal aangegeven en moet je voor de betaling een applicatie op je smartphone gebruiken.  

Het voornaamste probleem met openbare oplaadpunten is dat er nog te weinig zijn. Ook zijn de beschikbare oplaadstations soms moeilijk te vinden. Om niet zonder stroom te komen zitten, houd je bij het inplannen van je reizen best rekening met de oplaadpunten die langs de reisroute aanwezig zijn.   

Samengevat… 

Ondanks de relatief hoge aankoopprijs van elektrische voertuigen, ligt de oplaadprijs nog steeds lager dan de benzinekost. Denk er ook aan dat er in onze berekeningen rekening werd gehouden met de huidige, hoge elektriciteitsprijzen. We kunnen er dus van uitgaan dat wanneer de energieprijzen opnieuw stabiliseren, het opladen van elektrische auto nog rendabeler zal zijn dan nu het geval is.  

Hoewel het dus om een aanzienlijke investering gaat, is het een investering die zichzelf zou moeten terugbetalen. Indien dat niet gebeurt op korte termijn, zal dat zeker het geval zijn op middellange termijn. Al zal ook dat uiteraard afhangen van jouw persoonlijk gebruik.