Hoe voorkom je een winterdip?

winterdip

Over een kleine maand mogen we de lente verwelkomen. En of ze welkom is! We nemen maar al te graag afscheid van het grauwe weer en de donkere dagen die bij heel wat mensen voor een winterdip zorgen. Maar wat is een winterdip precies en wat kun je er tegen doen? Je leest het hier!  

 

Wat is een winterdip?  

Er zijn er die uitkijken naar het begin van de winter en naar de lange knusse avonden die ermee gepaard gaan. Voor anderen luidt de winter echter een periode van moe- en futloosheid in. Dat zijn symptomen van een winterdip.  

Bij het korter en donkerder worden van de dagen raakt je biologische klok namelijk in de war. Op de kortste dag van het jaar valt de nacht bijvoorbeeld al rond 16u30. Duisternis stimuleert de aanmaak van melatonine (een slaaphormoon). Zodra het donker wordt, maakt je lichaam zich dus klaar om te gaan slapen. Daardoor kun je in de winter dus meer nood hebben aan slaap. Het feit dat er minder licht is, zorgt er ook voor dat we minder zin hebben in activiteiten.  

Gelukkige gaat een winterdip vaak vanzelf over zodra de dagen weer langer worden, maar een fijn gevoel is het allesbehalve. Komt dit gevoel jou bekend voor? Lees dan snel verder! 

Onze tips tegen een winterdip:  

1. Laat zoveel mogelijk licht binnen.   

lichtinvalLicht speelt een belangrijke rol bij een winterdip. Doordat de dagen korter zijn en we de zon minder tevoorschijn zien komen, wordt er ook minder serotonine en cortisol aangemaakt. Die stoffen worden gestimuleerd door het licht en zorgen er respectievelijk voor dat we ons gelukkig voelen en dat we wakker worden. Een tekort aan serotonine kan er dus toe leiden dat we minder zin hebben om dingen te doen en de hele dag met een moe gevoel rondlopen. 

In principe zou je jezelf, ook tijdens de winter, minstens twee keer per dag, telkens twee uur moeten blootstellen aan 15.000 Lux. Lux staat voor de hoeveelheid licht per oppervlakte (1 Lux = 1 lumen per m²). Ter vergelijking: een theelichtje staat gelijk aan 1 Lux, woonkamerlicht aan 200 Lux en een zonnige dag zorgt voor 50 à 100 000 Lux.  

Op koude, donkere dagen is het natuurlijk niet evident om vaan zo’n grote hoeveelheid Lux te geraken. Probeer daarom steeds te werken in goed verlichte ruimtes, met zoveel mogelijk natuurlijke lichtinval. Je kunt jouw bureau bijvoorbeeld dicht tegen een raam plaatsen. Andere mogelijkheden zijn lichttherapiebrillen en –lampen die het daglicht simuleren. Veel daglichtlampen kunnen bovendien ook gebruikt worden als sfeerlamp, win-win!  

 

2. Blijf bewegen.  

Naast licht is voldoende beweging ook een belangrijke factor om je goed te voelen. Door te bewegen, maak je namelijk endorfine aan en dat zorgt er, net als serotonine, voor dat je je gelukkig voelt.  Probeer je werkdag dus te beginnen met een ochtendwandeling, doe aan plogging, overweeg om rechtopstaand te werken of ga de trap eens extra op en af!  

3. Bouw een routine op.   

clockWanneer je biologische klok ontregeld geraakt, kan hetzelfde ook gebeuren met jouw dagelijkse routine. Een goede manier om je energieniveau op peil te houden is door jouw dagen op dezelfde manier in te delen als je zou doen tijdens de lente, zomer en herfst. Vind je het moeilijk om een routine in te bouwen? Probeer dan:  

  • Op een vast uur te gaan slapen en ervoor te zorgen dat je zeker voldoende nachtrust hebt 
  • Steeds op hetzelfde uur op te staan 
  • Je dag te beginnen met een stevig ontbijt zodat je spijsvertering op gang kan komen  
  • Tijd vrij te houden voor zaken die jou gelukkig maken zoals lezen, een film kijken, dansen,…  

 4. Ga offline.  

Wanneer je veel tijd online doorbrengt, is de kans groot dat je ook continu op de hoogte bent van wat er in de wereld gebeurt. Vaak zitten daar negatieve berichten tussen die je, wanneer je al niet lekker in je vel zit, nog slechter kunnen doen voelen. Neem daarom af en toe een pauze van het nieuws en je smartphone en verminder zo je stressniveau.  

5. Let op je eten.  

healthy foodEen ander symptoom van een winterdip is de continue aanwezigheid van een hongergevoel. Je vermijd in zo’n gevallen best suikerrijk voedsel en boost jouw energieniveau beter met energierijk eten zoals noten, seizoensgebonden groenten, zoete aardappel, fruit,… Vergeet ook niet voldoende water te drinken!  

Conclusie 

Hopelijk helpen de bovenstaande tips om jouw winterdip tegen te gaan! We hebben trouwens goed nieuws: de periode met de kortste dagen van het jaar is intussen voorbij en de dagen worden steeds langer. Merk je dat je winterdip ook in het voorjaar blijft duren? Zoek dan zeker professionele hulp! 

Raadpleeg ook zeker onze blog voor meer tips over een duurzame aanpak om zowel goed voor de planeet als voor jezelf te zorgen!