Meldingsplicht voor alle laadpalen in Vlaanderen en Wallonië

Ben jij recent overgeschakeld naar een elektrische wagen en liet je een laadpaal installeren? Sinds juni 2021 geldt er een meldingsplicht voor alle elektrische laadpalen in Vlaanderen. Voor Wallonië is dat sinds 15 oktober 2022 het geval.

De elektrische auto is bezig aan zijn opmars. Je ziet steeds meer laadpunten op publieke parkings, bedrijfsterreinen en parkeerplaatsen voor autodelen, maar ook gewoon in je eigen straat. Die toename zorgt logischerwijs ook voor meer belasting op het elektriciteitsnet. Om te kunnen anticiperen op pieken in het stroomverbruik, heeft de VREG (Vlaamse regulator van de elektriciteits- en gasmarkt) een meldingsplicht ingevoerd voor alle laadpalen in Vlaanderen. In Wallonië geldt sinds 15 oktober 2022 ook een meldingsplicht. In de toekomst zullen alle laadpalen op Belgisch grondgebied gekend moeten zijn bij de bevoegde netbeheerders.

Voor wie geldt de meldingsplicht?

De meldingsplicht is van kracht voor alle laadpalen die op het laagspanningsnet worden aangesloten. Concreet betekent dat als je een nieuwe laadpaal laat plaatsen, je dit aangeeft bij je netbeheerder. Dit is ook het geval als je het laadpunt zelf geïnstalleerd hebt. De specificaties durven wel eens te verschillen per landsdeel. We vatten het even voor je samen.

In Vlaanderen

In Vlaanderen geldt de meldingsplicht voor alle laadpalen met een laadvermogen van ≥ 5 kVa (= 5kW). Sinds juni 2021 is dat verplicht voor zowel publieke als private laadpunten. Werd jouw laadpaal reeds vóór juni 2021 geplaatst? Dan moet je deze ook aangeven via de site van je netbeheerder. Voor Vlaanderen kan je daarvoor terecht op de website van Fluvius.

In Wallonië

Sinds 15 oktober 2022 is de meldingsplicht ook ingevoerd in Wallonië. De specificaties kunnen hier afwijken van de Vlaamse norm wat betreft het laadvermogen. Daar moet je aangifte doen vanaf een laadvermogen van 3,7 kW. Kijk dus goed de technische fiche van je laadpaal na, zodat je het formulier correct ingevuld kan terugbezorgen aan de netbeheerder. De formulieren van de verschillende Waalse netbeheerders kan je hier terugvinden: ORES, RESAREW, AIEG en AIESH.

In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

De meldingsplicht is momenteel nog niet van toepassing in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, maar in de toekomst zal elke laadpaal in België gekend moeten zijn bij de bevoegde netbeheerders. Zodra er meer geweten is over de situatie in Brussel, houden wij je zeker op de hoogte via onze blog.

Help! Wie is mijn netbeheerder?

Ben je even de weg kwijt in het energielandschap? Geen zorgen, met dit handige lijstje ben je zo bij het juiste adres.

Op de site van de VREG kan je overigens ook een handige tool vinden waar je per postcode je netbeheerder kan opzoeken.

Waarom moet ik mijn laadpaal aangeven?

Het is belangrijk om je laadpaal aan te geven omdat de bevoegde netbeheerder op deze manier inzichten kan verkrijgen in de bezettingsgraad van de laadpunten. Met 13 000 (!) nieuwe publieke laadpunten in 2022 is dat geen overbodige luxe. Dat cijfer zal de komende jaren alleen maar stijgen, en hoe meer palen, hoe meer druk er op ons elektriciteitsnetwerk terecht komt. Via de meldingsplicht kan de netbeheerder te weten komen welke palen er het meest gebruikt worden. Dat is belangrijk om pannes en pieken in het stroomverbruik op te sporen, te voorspellen en te voorkomen. Op deze manier kunnen gevoelige locaties worden geïdentificeerd en kan de netbeheerder aanpassingen in het stroomnetwerk uitvoeren om deze te optimaliseren.

Wat als ik mijn laadpaal niet aangeef?

Momenteel geldt er in Vlaanderen een gedoogperiode tot en met 31 december 2023. Dit is om iedereen de kans te geven zijn of haar laadpunt aan te geven. Na deze periode zullen er administratieve boetes worden uitgeschreven voor niet-geregistreerde punten. Voor Waalse consumenten is er geen specifieke datum gecommuniceerd, maar ook hier geldt de aanmeldingsplicht voor private én publieke palen. Als jij de aanvrager bent voor een publiek oplaadpunt in jouw straat, ben je ook verantwoordelijk voor de aangifte ervan.

Moet ik een laadpaal laten plaatsen?

Een eigen laadpaal laten plaatsen is momenteel nog niet verplicht. Het klinkt verleidelijk om je auto gewoon via het stopcontact op te laden. In theorie kan dat, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Ten eerste is het zeer belastend voor je elektrische installatie. Het geaarde stopcontact moet zich op een apart gezekerde groep bevinden. Ten tweede is het ook niet zonder gevaar: er is nog altijd risico op brand of stroompannes indien je niet de juiste kabel gebruikt. Ten derde mag je ook de oplaadduur niet uit het oog verliezen. Via het stopcontact kan het wel tot 12 uur duren om de accu volledig op te laden. De veiligste en energie-efficiëntste oplossing is dus gebruik maken van een publiek of privaat laadpunt dat volledig voorzien is om elektrische wagens op te laden.

Tot slot

De meldingsplicht heeft bovenal tot doel om ons huidig elektriciteitsnetwerk voor te bereiden op een toekomst zonder fossiele brandstoffen. We doen het iets minder goed dan onze buurlanden wat betreft het aantal laadpunten, maar de inhaalbeweging is ingezet. Fluvius maakte intussen een budget van 4 miljard vrij om de Belgische infrastructuur aan te passen aan elektrisch rijden. Vanaf 2035 mogen er immers geen wagens meer verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Door jouw laadpunt aan te geven kunnen we die inhaalbeweging een versnelling hoger doen schakelen.

Voor meer nieuws uit het energielandschap kan je zoals altijd terecht op onze blog.