Transparante hernieuwingsprocedure

hernieuwingsprocedure

Meestal na 1, 3 of 5 jaar hernieuwt je energiecontract. Concreet wil dit zeggen dat je dan een andere (lagere of hogere) prijs zal betalen voor je energie. Ook na je hernieuwing zit je goed bij Mega. Uit een onafhankelijke studie van de CREG bleek namelijk dat Mega 15% voordeliger is dan haar concurrenten, hernieuwingstarieven meegerekend.

Een hernieuwing van je tarief, wat is dat juist?

Bij Mega kan je een contract afsluiten van 1, 3 of 5 jaar. Als die termijn is afgelopen verandert je tarief. We passen die wijziging automatisch toe en hernieuwen je tarief met een product met gelijkaardige kenmerken (bv. serviceniveau, oorsprong energie, …). Naargelang het tarief dat je koos, kan je bijvoorbeeld onze klantendienst blijven contacteren via telefoon en e-mail en blijven genieten van dezelfde vaste vergoeding. We brengen je natuurlijk tijdig op de hoogte van je nieuwe tarief. Hoe we dat exact doen, leggen we uit in dit artikel.

Daarnaast hernieuwen we je tarief naargelang de actuele marktprijs. Hiermee willen we zeggen dat ongeacht welk tarief je nu hebt (vaste of variabele energieprijs) we automatisch het voordeligste hernieuwingstarief gebruiken voor jouw contract. Als we bijvoorbeeld je tarief moeten hernieuwen en op dat moment de energieprijzen laag zijn, zullen we voor een vaste prijs kiezen. Zo kan je doorheen het jaar genieten van die lage prijs.

Verandert mijn voorschot dan ook?

Niet noodzakelijk! We passen die factuur namelijk niet meteen aan. Om te vermijden dat je het overzicht verliest, verandert je voorschot alleen nadat we een afrekeningsfactuur opmaakten. Dan ontvangen we namelijk van de netbeheerder een nieuwe schatting van je verbruik.

We verrekenen je nieuwe tarief natuurlijk wel in de afrekenings- of slotfactuur. Via verbruiksprofielen kunnen we dan nauwkeurig berekenen hoeveel kilowatturen we moeten gebruiken in de verrekening van je oude en nieuwe tarief.

Mega: da’s een lagere prijs, ook na de hernieuwing

Bovendien betaal je bij Mega niet alleen vandaag een goedkopere prijs, maar ook na de hernieuwing. Dit is nog eens bevestigd door een studie van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Onze prijzen (inclusief de hernieuwingstarieven) zijn gemiddeld 15% goedkoper dan die van onze concurrenten. Als je klant bent bij ons zit je goed!

Hernieuwing: onze werkwijze

Ondanks dat we altijd een voordelig tarief aanbieden dragen we transparantie hoog in het vaandel. We brengen je daarom op verschillende manieren op de hoogte van je nieuwe tarief:

  • Drie maanden voordat we je tarief hernieuwen, laten we je in de e-mail van het voorschot weten vanaf wanneer je je hernieuwingstarief kan raadplegen via je online klantenzone myMega en onze website.
  • Je nieuwe prijs is minimum twee maanden voor de einddatum beschikbaar in je klantenzone. Je kan die daar op elk moment makkelijk nakijken. Bovendien kan je je nieuwe tarieven dan ook raadplegen op onze website. Over deze werkwijze informeren we je via een gele kader op elke voorschotfactuur.
  • Ten slotte kan je, vanaf het moment dat het nieuwe tarief gekend is, via myMega een simulatie uitvoeren met je hernieuwingstarief. Daarnaast zal je dan via een link in myMega direct toegang hebben tot de CREG Scan. Met die onafhankelijke vergelijker heb je de mogelijkheid om je hernieuwingstarief te vergelijken met de prijzen van andere leveranciers. Zo kan je zelf makkelijk nakijken of het tarief van Mega voordelig is.

Door deze transparante communicatie zijn we ervan overtuigd dat onze klanten altijd op de hoogte zijn van de prijs die ze betalen voor hun energie.

Weet je niet wanneer we je tarief zullen hernieuwen? Volg dan deze instructies om het te weten te komen:

  1. Log in op myMega.
  2. Ga naar “Mijn Contracten”
  3. Daar kan je in de kolom “Tarief” je tarief raadplegen. We vermelden er ook de begindatum en de duur van je contract en tarief.

Daarnaast is het natuurlijk nog altijd mogelijk om kosteloos een specifiek tarief in te stellen dat aansluit bij je behoeftes. Hiervoor kan je ons via e-mail (renewal@mega.be) of telefoon (016/67 60 60) contacteren. We helpen je met plezier verder!