Verkeerde meterstand doorgegeven, wat nu?

verkeerde meterstand doorgegeven

Heb je wel eens de verkeerde meterstand doorgegeven en achteraf een te hoge factuur moeten betalen? Nu, in sommige gevallen is het niet zo’n ramp, maar soms doe je er toch goed aan om de juiste meterstand op het juiste moment door te sturen.

Wanneer moet ik mijn meterstanden doorgeven?

Er zijn verschillende momenten waarop je je meterstanden moet doorgeven:

  • Als je van leverancier verandert vraagt je netbeheerder je meterstanden op. Zo kan er een afrekening gemaakt worden van je verbruik bij de oude leverancier. De eindstand op je slotfactuur van de oude leverancier wordt gebruikt als startstand bij je nieuwe leverancier.
  • Daarnaast vraagt de netbeheerder één keer per jaar, altijd in dezelfde maand, je meterstanden op. Deze opname staat los van de meteropname na een energieleverancierswissel.
  • Verder geef je ook nog je meterstanden door na een verhuis. Die meterstanden worden dan gebruikt om een afrekening te maken tussen de vertrekkende en nieuwe bewoner van de woning.

Het is echter niet nodig om de meterstanden door te sturen als je van tarief verandert. Verder is het ook belangrijk om te weten dat je je meterstanden niet aan je leverancier moet doorgeven, maar aan je netbeheerder.

Help, de juiste meterstand is niet gebruikt!

Wat als ik de foute meterstand doorstuur of hem vergeet te sturen?

  • De stand wordt geschat
    Als de netbeheerder niet in het bezit is van de werkelijke meterstand zal hij die schatten. Het is namelijk belangrijk dat er een afrekening opgemaakt kan worden (bv. na een jaarlijkse meteropname of verhuis). Het verschil tussen de geschatte en werkelijke meterstand kan miniem zijn. In dit geval is het zeker niet nodig om je meterstand aan te passen.
  • Er werd een andere meterstand gebruikt
    ’t Is altijd mogelijk dat je zelf de verkeerde meterstand doorgaf, de netbeheerder een cijfer te veel noteerde of je het gewoon vergat te noteren. Die (geschatte) meterstand wordt dan gebruikt om je factuur op te maken. Hoe je die dan opnieuw kan aanpassen lees je verder in dit artikel.

Het is in vele gevallen belangrijk om de meterstanden tijdig door te geven. Je kan zo heel wat rompslomp vermijden. Achteraf is het soms zelfs niet meer mogelijk om de verkeerde meterstand aan te passen. We kunnen dan vragen om de factuur toch te betalen.

Hoe kan ik mijn meterstand aanpassen?

In sommige gevallen is het belangrijker om je meterstand direct aan te passen. Het hangt namelijk af van de situaties die we in het eerste deel bespraken.

Ik veranderde van leverancier

In dit geval is het niet zo erg als je de verkeerde meterstanden doorgaf. Laten we dit even uitleggen aan de hand van een voorbeeld.

Stel je voor dat je geen meterstanden doorstuurde nadat je van leverancier veranderde. De netbeheerder zal die dan schatten. Als hij die te hoog schat zullen er meer kilowatturen aangerekend worden aan het tarief van je oude leverancier. Als je bij de jaarlijkse meteropname dan wel de juiste meterstand doorgeeft, wordt het te veel aangerekende bedrag verrekend.

Ik vergat de standen door te sturen bij de jaarlijkse opname

Ook in dit geval moet je niet direct een meterstandaanpassing aanvragen bij je leverancier. ’t Is geen ramp als je eens je meterstanden vergeet door te geven op het afgesproken tijdstip. De meterstanden worden dan geschat. Als je dan bij de volgende meteropname je werkelijke standen doorgeeft wordt het juiste verbruik dan weer verrekend.

Wil je de verkeerde meterstanden in deze situaties toch aanpassen? Dan kan je ons altijd een foto bezorgen van je meter. We vragen dan een aanpassing aan bij je netbeheerder.

Ik verhuis: juiste meterstanden zijn belangrijk!

We kunnen het niet genoeg benadrukken: vul het energieovernamedocument in als je verhuist! Zo heb je een papieren overeenkomst met de andere persoon over de meterstanden. Voor zowel de overnemer als de vertrekkende klant is dit belangrijk.

Wij valideren geen enkele nieuwe inschrijving zonder dat we in het bezit zijn van de juiste meterstanden. Zo zorgen we ervoor dat al onze nieuwe klanten met de juiste meterstanden het contract overnemen.

Daarnaast is het ook essentieel dat je een correct ingevuld en ondertekend energieovernamedocument stuurt naar je energieleverancier als je je contract wil afsluiten. Bij Mega zijn er dan twee scenario’s mogelijk:

  • We garanderen je eindstanden:
    Ja, je leest het goed! Als je ons binnen de 20 dagen na je verhuisdatum een correct ingevuld en ondertekend energieovernamedocument bezorgt, zien we erop toe dat je contract met de juiste einddatum en meterstanden wordt afgesloten. Dit is een extra dienst die wij leveren. Je zal dus sowieso betalen voor de kilowatturen die je verbruikte.
  • Je contract wordt afgesloten met geschatte meterstanden:
    Als de klant vraagt om het contract af te sluiten en we niet in het bezit zijn van een correct ingevuld energieovernamedocument, wordt er een speciale procedure van de netbeheerder gelanceerd. We sluiten het contract dan af met geschatte meterstanden. In dit geval ontvang je een slotfactuur met geschatte meterstanden, die vaak niet correct zijn. Je kan dan door middel van een energieovernamedocument alsnog je standen (en factuur) aanpassen.

Conclusie

Zo zie je dat het alleen maar voordelen heeft als je je meterstanden correct doorstuurt naar je netbeheerder. Je kan ze achteraf nog wel aanpassen, maar dan heb je geen zekerheid dat de netbeheerder dit accepteert. In vele gevallen is het ook niet nodig om je standen direct aan te passen. Het juiste verbruik wordt dan verrekend op je volgende afrekening.

Interesse in meer tips en tricks om je energiecontract te beheren? Neem dan zeker een kijkje op onze blog!