Waarom zou ik mijn voorschot verhogen?

De (drie)maandelijkse betaling van een voorschot zorgt ervoor dat jouw energiekost wordt verspreid over het hele jaar. Vraag je jezelf af of jouw voorschotbedrag wel hoog genoeg is om jouw jaarlijks energieverbruik te dekken? Wij bekijken samen met jou waarom het interessant kan zijn om jouw voorschotbedrag te verhogen.

Welk tarief je ook hebt, op een gegeven moment passen jouw prijzen zich aan aan de markt. Bij een vast contract gebeurt dat bij elke hernieuwing van het contract. Bij een variabel contract gebeurt dat elke maand of elk kwartaal. In beide gevallen is het belangrijk dat jouw voorschotbedrag de kost van jouw energieverbruik, ook na een aanpassing van de prijzen, dekt.

Voor we dieper ingaan op waarom het nuttig kan zijn om een voorschotverhoging te overwegen, bekijken we even hoe een voorschotbedrag precies wordt berekend.

Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

Voor de berekening van jouw voorschotbedrag gebruiken we de volgende gegevens:

  • De schatting van jouw jaarlijks verbruik. De netbeheerder stuurt ons die schatting vlak voor de start van jouw contract en gebruikt hiervoor de verbruiksgegevens van de afgelopen drie jaar van jouw leverpunt.
  • Het gekozen tarief.

Op basis van de bovenstaande gegevens berekenen we jouw jaarlijkse verbruikskost. Die jaarlijkse kost delen we vervolgens door 12 (maandelijkse betaling) of 4 (driemaandelijkse betaling) om tot jouw voorschotbedrag te komen. Of je nu een vast of variabel contract hebt, je betaalt het hele jaar door hetzelfde voorschotbedrag, ook tijdens de periodes waarin je meer of minder verbruikt.

Wanneer wordt mijn voorschotbedrag herberekend?

Jouw voorschotbedrag wordt bij elke afrekeningsfactuur automatisch herberekend. Dat gebeurt op basis van jouw energieverbruik, maar ook op basis van de energieprijzen.

Die herberekening is mogelijk dankzij de meterstanden die we jaarlijks van jouw netbeheerder ontvangen. Door jouw vorige meterstanden af te trekken van deze nieuwe gegevens komen we te weten wat je het afgelopen jaar hebt verbruikt.

Als het om gelezen meterstanden gaat, krijgen we een duidelijk beeld van wat je werkelijk verbruikt hebt en zal de herberekening van jouw voorschotbedrag hier ook beter aan zijn aangepast. Ontvangen we daarentegen geschatte meterstanden omdat de netbeheerder geen meterstanden van jou ontving? In dat geval moeten we ons opnieuw baseren op een schatting van jouw verbruik en bestaat de kans dat jouw nieuw voorschotbedrag jouw werkelijke energiekost niet volledig zal dekken.

Waarom zou ik mijn voorschot zelf verhogen?

Zoals gezegd, is jouw voorschotbedrag gebaseerd op de schatting van jouw jaarlijks verbruik en de energieprijs op het moment dat je jouw contract afsloot. Indien je al langer klant bent, vond er na jouw jaarlijkse afrekening mogelijk al een herberekening plaats op basis van jouw daadwerkelijk energieverbruik. Aangezien jouw voorschotbedrag het hele jaar door hetzelfde blijft, geldt in beide gevallen echter dat dat bedrag geen rekening houdt met prijsschommelingen op de energiemarkt.

Ook als je jouw voorschot tijdens de afgelopen maanden, al dan niet na ons advies, reeds verhoogde, kan het interessant zijn om jouw voorschotbedrag te herzien. Sinds vorig najaar zijn de prijzen op de energiemarkt niet gestopt met stijgen en hebben ze ongekende hoogtes bereikt. Indien jouw voorschotbedrag niet voldoende is aangepast aan die hoge energieprijzen, riskeer je een torenhoge afrekening te ontvangen.

Variabel contract

Wanneer je een variabel contract hebt, spreekt het voor zich dat het interessant kan zijn om een voorschotverhoging te overwegen. De prijzen van jouw contract worden immers op regelmatige basis aangepast aan de energiemarkt. Terwijl je hier in normale tijden vaak voordeel uit kunt halen, ligt dat door de huidige energiecrisis helaas anders. Door je voorschotbedrag te verhogen, spreid je de hogere energiekosten over verschillende maanden. Op deze manier is de impact op jouw energiebudget minder hoog dan wanneer er plots, bij je afrekening, een grote hap uit jouw budget wordt genomen.

Vast contract

Klanten met een vast contract denken misschien dat een voorschotverhoging voor hun niet relevant kan zijn. Hun energieprijs ligt immers vast met als gevolg dat de afrekening in principe niet voor grote verrassingen kan zorgen. Toch raden we ook de klanten met een vast tarief dat binnenkort afloopt aan om hun voorschot wat op te trekken. Wanneer je contract afloopt, zal je sowieso moeten intekenen op de prijzen van vandaag. Aangezien voorschotten enkel worden aangepast na een afrekening en niet na een tariefwissel, is het dan ook aangeraden om nu al een buffer in te bouwen.

Hoe pas ik mijn voorschot aan?

Jij kiest nog steeds zelf hoe je jouw energiebudget beheert. Neem je liever geen risico’s en wil je jouw voorschotbedrag verhogen? Je kunt jouw voorschot steeds aanpassen in jouw myMega klantenzone in het onderdeel “Mijn facturen” > “Mijn voorschotfactuur aanpassen”.

Heb je ervoor gekozen om jouw voorschotbedrag te verhogen en heb je toch minder verbruikt dan verwacht? Wees gerust. Zowel bij een vast als een variabel contract wordt alles wat je doorheen het jaar teveel hebt betaald, gewoon terugbetaald bij jouw afrekening. Het blijft dus een goed idee om je voorschotbedrag preventief te verhogen en zo een onverwacht hoge afrekening te vermijden. We willen immers voorkomen dat je problemen ondervindt met het betalen van je facturen.

 

Tot slot blijft het te allen tijde belangrijk om zoveel mogelijk energie te besparen. We herhalen het graag nogmaals: de goedkoopste energie is nog altijd de energie die je niet verbruikt. Raadpleeg onze blog voor tips om jouw verbruik zo goed mogelijk onder controle te houden!