blog Mega

De Mega Klantendienst: Jouw verhuis.

2022-07-08 / Nina

Vorige maand kondigden we een nieuwe reeks artikels aan over de werking van onze klantendienst. In dit nieuwe artikel bespreken we de behandeling van jouw verhuis. Of je nu al klant bent bij Mega of niet, wij zorgen ervoor dat de verhuis van jouw energie vlot verloopt!

Het laatste waar je je tijdens een verhuis druk om wilt maken, is jouw energie. Bij Mega doen we er dan ook alles aan om het jou zo gemakkelijk mogelijk te maken. Hieronder bespreken we de verschillende procedures die, afhankelijk van jouw situatie, worden opgestart om jouw verhuis in orde te brengen.

Ik verhuis en ik ben al klant bij Mega

Verhuis je binnenkort en wil je jouw Mega-contract graag meenemen naar jouw nieuw adres of zet je het toch liever stop? Dat kan! Volg de onderstaande stappen en jouw verhuis is zo geregeld:

Contacteer ons 

Contacteer ons zo snel mogelijk na jouw verhuis. Dat kan via e-mail (info@mega.be) of via 016 67 60 60.

Wat hebben we nodig?

Een volledig ingevuld energieovernamedocument (= EOD). In dit document wordt alle nodige informatie verzameld om jouw verhuis vlot te laten verlopen: het adres, de overnamedatum, de EAN-codes (elektriciteit/aardgas), de meternummers, de meterstanden (op de dag van de overname) en de gegevens van de vertrekkende klant en overnemer.

Door de meterstanden zowel voor de nieuwe als oude bewoner vast te leggen, ben je er zeker van dat je enkel betaalt voor jouw verbruik en kan er later geen discussie ontstaan. Daarom is het ook belangrijk dat beide partijen het document volledig invullen en ondertekenen en dat elke partij één exemplaar bewaart.

Er bestaan twee versies van het EOD; eentje voor een klassieke overname en eentje voor de overname van een adres met een productie-installatie van hernieuwbare energie.

Welke versie in jouw geval ook van toepassing is, je vult het document twee keer in:

Controleer bij een verhuis ook steeds of jouw contactgegevens al dan niet moeten veranderen zodat wij je, indien nodig, nog steeds kunnen contacteren.

Mega doet de rest

Zodra we alle nodige gegevens ontvangen om jouw verhuis in orde te brengen, geven we deze door aan onze verhuisdienst. Indien de levering op jouw nieuw adres meteen van start mag gaan, beëindigen onze medewerkers de energielevering voor het oude adres en dragen ze jouw contract over naar het nieuwe adres. Aangezien Mega dan niet langer energie levert op jouw oud adres zul je daar nog een slotfactuur voor ontvangen.

Door jouw contract op deze manier over te zetten, geniet je ook op jouw nieuw adres van exact dezelfde contractvoorwaarden en blijft ook jouw klantennummer gewoon behouden.

Kies je er bij jouw verhuis voor om jouw contract bij Mega te beëindigen? Dat is mogelijk. Ook in dat geval is het belangrijk om ons een volledig ingevuld overnamedocument te bezorgen zodat wij de correcte meterstanden kunnen gebruiken voor jouw slotfactuur. Die versturen we enkele weken nadat we jouw energieovernamedocument hebben ontvangen.

Wat met mijn voorschot? 

Nadat je jouw slotafrekening ontvangt voor jouw oud adres en de levering op jouw nieuw adres van start gaat, wordt jouw voorschot automatisch herberekend. Jouw voorschot is immers gebaseerd op een schatting van jouw verbruik en de verbruiksgegevens van jouw leverpunt.

Wanneer je verhuist, wordt jouw voorschot herbekeken op basis van de verbruiksgegevens van de afgelopen drie jaar van jouw nieuw adres. Soms komt de nieuwe schatting van jouw verbruik niet overeen met de realiteit. Dat kan gebeuren als een woning bijvoorbeeld eerst een lange tijd heeft leeggestaan. Je kunt in zo’n situaties altijd jouw voorschot aanpassen in jouw myMega klantenzone.

Wat als ik tijdelijk een contract nodig heb op twee adressen?

In het geval dat je gedurende een bepaalde periode (maximum 1 jaar) op beide adressen energie nodig hebt, omdat je bijvoorbeeld een aantal werken wilt (laten) uitvoeren in je nieuwe woning, wordt op het oude adres een tijdelijk contract opgestart met geschatte meterstanden (gelezen indien er een digitale meter ter beschikking is). Jouw huidig energiecontract wordt dan overgedragen naar het nieuwe adres met de meterstanden op het overnamedocument. Deze procedure zorgt ervoor dat je een tussentijdse afrekening ontvangt voor jouw oud adres.

Ik verhuis en ik wil klant worden bij Mega 

Heb je verhuisplannen en wil je graag dat Mega jouw energie levert op je nieuw adres? Schrijf je dan zo snel mogelijk na jouw effectieve verhuisdatum in.

Schrijf je in 

Vul ons inschrijvingsformulier in, duid op de tweede pagina aan dat je verhuist en geef de datum van jouw verhuis door.

Kies jouw tarief 

Kies het tarief dat het best bij jou past.

Voeg het energieovernamedocument toe

Bezorg ons de nodige informatie rond jouw verhuis door een volledig ingevuld energieovernamedocument toe te voegen aan jouw inschrijving.

Mega brengt jouw inschrijving in orde 

Zodra we jouw inschrijving ontvangen, volgen we dezelfde stappen als bij een klassieke inschrijving:

De volgende keer…

Heb je hulp nodig of zit je met specifieke vragen over jouw verhuis? Neem dan contact met ons op. Hoe jouw verhuissituatie er ook uit ziet, onze medewerkers zorgen er met plezier voor dat jij te allen tijde kunt genieten van energie aan de best mogelijke prijzen. Zo hoef jij je alleen maar bezig te houden met inpakken!

In het volgend artikel in de reeks over onze klantendienst vertellen we je alles over jouw eerste afrekening!

Voor meer informatie over de energiemarkt kun je ook altijd terecht op onze blog!