9 jaar Mega!

Mega 9 ans

Juni was een speciale maand voor Mega. We vierden namelijk onze 9de verjaardag als energieleverancier! In die 9 jaar is er ontzettend veel gebeurd. We blikken dan ook graag samen met jou terug op 9 sleutelmomenten die Mega hebben doen uitgroeien tot een vaste waarde op de energiemarkt. 

1. Hoe het allemaal begon…

Op 13 juni 2013 lanceerde Mega haar eerste energiecontract vanuit een klein kantoor in Luik.

Mega ontstond uit een idee van twee jonge Luikse ondernemers (Thomas Coune en Michael Corhay) die een aanbod van goedkopere energie wilden combineren met een kwaliteitsvolle klantendienst. Met een team van 4 personen gingen ze aan de slag om deze missie te bereiken.

Als gevolg van de liberalisering van de Belgische energiemarkt in 2007 was het aanbod in 2013 erg gediversifieerd. Het was voor Mega dan ook een uitdaging om zich te onderscheiden en een plaats te veroveren naast de bekende energieleveranciers. Al snel werd duidelijk hoe we dat zouden doen: de prijs van ons aanbod. Onze oprichters vertrokken vanuit het eenvoudig gegeven dat elektriciteit en gas basisbehoeften zijn. Beide energiebronnen moeten daarom ook voor iedereen toegankelijk zijn aan redelijke prijzen. Mega’s missie kreeg vorm: elektriciteit en gas leveren tegen de laagst mogelijke prijs en deze op een correcte en eenvoudige manier in rekening brengen. Zo ontstond ook onze slogan: “Dezelfde energie. Gewoon goedkoper”. Om goedkopere energie aan te bieden, bestaat er geen magisch recept. Je beperkt de kosten simpelweg door alles zelf te doen. Alles begon dus met een “home-made” klantendienst, IT- en financiële afdeling in ons eerste kantoor in Luik.

2. De eerste groepsaankoop

Mega’s motto is energie aanbieden aan competitieve prijzen. Om dat te bereiken koos Mega voor de strategie van groepsaankopen¹. Met succes, want al snel wonnen we een groepsaankoop van Test-Aankoop. Dat was de eerste van een lange reeks groepsaankopen (bijna zestig tot nu toe). Overwinningen als deze zorgen er nog steeds voor dat we onze positie als goedkopere leverancier op de Belgische energiemarkt kunnen verankeren.

3. 100.000 klanten

Ondertussen bleef Mega verder groeien. In 2018, slechts 5 jaar na de oprichting, schreef de 100.000e klant zich in! 100.000 Belgen kozen er dus voor om hun energie toe te vertrouwen aan een jonge energieleverancier.

Onze CEO, Thomas Coune, vertelt:

Het feest dat we hielden om onze 100.000 klanten te vieren, is onvergetelijk. Kort daarna zaten we trouwens al bijna aan 200.000 klanten! 😀

Naast onze 100.000e klant vierden we in 2018 ook de opening van ons kantoor in Leuven. Dat kantoor is volledig gewijd aan onze Nederlandstalige klanten!

4. Mega in Frankrijk

Na het succes in België besloot Mega om haar diensten uit te breiden naar buurland Frankrijk. Daar bieden we sinds 2018 elektriciteit aan en sinds 2019 ook gas. Bovendien heeft Mega er in 2020 het residentieel klantenbestand van Butagaz overgenomen. Mede dankzij onze 25 werknemers in Montpellier en Amiens hebben we vandaag meer dan 55.000 leveringspunten over heel Frankrijk.

5. Mega op TV en op de radio

Bij Mega geloven we in continue optimalisatie. In 2019 werd er daarom besloten om onze visuele identiteit te moderniseren. Met een nieuw logo, nieuwe website,… vonden we onszelf opnieuw uit om onze rol als uitdager op de energiemarkt te versterken. Mega wil immers opduiken waar je ons niet verwacht, opvallen en gehoord worden.

Met die missie in het achterhoofd zetten we met een klein budget onze eerste grootschalige reclamecampagne op poten. Die campagne viel natuurlijk niet te vergelijken met de enorme campagnes van sommige andere leveranciers. Toch zijn we er op onze manier en met onze middelen in geslaagd om iets opvallends en gewaagds te creëren. Zo volgden we de avonturen van Yannick, Jan, Cindy en Christine en doken onze affiches op in de Belgische straten. Gezien het succes van deze campagne, kregen we zin in meer. Daarom lanceerden we onze eerste radiocampagne, gevolgd door tv-spots!

6. Mega neemt het klantenbestand van verschillende leveranciers over

Over de jaren heen bleef het klantenbestand van Mega onophoudelijk verder groeien. Dat is mede dankzij de overname van de klantenportefeuilles van verschillende Belgische leveranciers die niet langer actief zijn op de energiemarkt. Voorbeelden zijn Enovos en Belpower en meer recent Watz en VEL (Vlaamse Energieleveranciers) die hun energielevering staakten en waarvan een deel van de residentiële klanten werd overgenomen door Mega.

7. Mega wordt de 6de grootste energieleverancier

Ons avontuur ging door en in 2019 bereikte Mega de kaap van 300.000 klanten. Daarmee werden we de zesde grootste energieleverancier in België. Deze mijlpaal weerspiegelde de groei van onze reputatie en diende als bevestiging dat ons doel om één van de grote leveranciers te worden niet langer alleen maar een droom was!

8. Mega in Nederland

Nadat er eerder al geïnvesteerd werd in de Franse energiemarkt koos Mega ervoor om zich ook in Nederland te vestigen voor een nieuwe uitdaging. Begin 2022 begonnen we met de energielevering aan de eerste klanten van Mega Nederland. Hoewel het Nederlandse hoofdstuk nog maar in de kinderschoenen staat, is het nu al veelbelovend.

9. Een half miljoen klanten

Zelfs in de meest ingewikkelde situaties is Mega er altijd in geslaagd op koers te blijven en er te zijn voor haar klanten. De gezondheidscrisis, die ons gedurende lange tijd verplichtte om binnen te blijven en van thuis uit te werken, is daar een goed voorbeeld van. Zo bereikten we in de zomer van 2020 een nieuwe mijlpaal: 500.000 klanten! Maar liefst een half miljoen Belgen kozen dus voor dezelfde energie, gewoon goedkoper.

9 jaar en we zijn nog lang niet klaar

We kunnen de afgelopen 9 jaar samenvatten als een avontuur vol uitdagingen en gemotiveerde mensen die gepassioneerd zijn door de energiemarkt. Thomas Coune (CEO) zegt hier het volgende over:

Ik ben er trots op dat we er in geslaagd zijn een blijvende impact te hebben op het Belgische energielandschap met ons goedkoper energieaanbod. Onze kostenoptimalisatie speelde hier een grote rol in.

Dat is dan ook waar het bij Mega om gaat: teams van experten die het mogelijk maken onze diensten te optimaliseren zodat wij onze klanten competitieve tarieven kunnen aanbieden, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van onze dienstverlening.

De tevredenheid van onze klanten is wat ons elke dag blijft stimuleren om verder te gaan, om nieuwe methodes te bedenken, om nieuwe ideeën voor te stellen waarmee we de klantervaring kunnen optimaliseren.

Vandaag hebben we iets meer dan 600.000 klanten. Toch is er niets veranderd aan onze visie, onze klanten blijven onze prioriteit.

Daarom willen wij onze trouwe klanten bedanken, maar ook diegenen die zich onlangs bij ons hebben aangesloten. Bedankt om, ook in moeilijkere tijden, in ons te geloven en dat je ons de kans geeft om te tonen dat Mega de juiste keuze is, vandaag én op lange termijn.

Er wordt gezegd dat het getal 9 het einde van een cyclus symboliseert en het begin van een nieuw hoofdstuk aankondigt. Mega heeft 9 ongelofelijke jaren achter de rug en we zijn gemotiveerder dan ooit om aan de volgende 9 jaar en meer te beginnen!

En aangezien een beeld meer zegt dan duizend woorden vatten we 9 jaar Mega nog graag even voor je samen:

(1) Dit systeem stelt ons in staat om onze klanten onverslaanbare prijzen aan te bieden.